Kamov Ka-50
Určení bitevní vrtulník
Výrobce Kamov
První let 27. července 1982
Zařazen 28. srpna 1995
Charakter Ve službě
Uživatel Rusko

 

Kamov Ka-50 (rusky: Камов Ка-50 „Черная акула“; kód NATO: "Hokum A", známý i jako Black Shark) je sovětský, resp. ruský bitevní vrtulník z počátku 80. let 20. století, který má širokou škálu účinné výzbroje a je schopen operovat ve dne i v noci. Vývoj projektu označeného jako V-80 začal roku 1978. Vrtulník měl mít schopnost vedení účinného boje proti nepřátelským tankům při zachování obranyschopnosti proti vzdušným útokům. Let prvního prototypu se uskutečnil 27. července 1982. Vrtulníku Kamov Ka-50 konkuroval typu Mil Mi-28. Ukázalo se, že Kamov je lepší, nakonec bylo rozhodnuto o výrobě obou typů.

Informace o stroji Kamov Ka-50 byly za sovětské éry tajné. Po pádu železné opony se s vrtulníkem mohli seznámit západní odborníci na Pařížském aerosalonu roku 1992. Do výzbroje ruské armády byl stroj zařazen roku 1995. Roku 1997 vznikl odvozený dvoumístný typ typ Kamov Ka-52 Alligátor, na jehož výrobě se podílejí západní firmy. Také vznikl další, tentokráte rusko–izraelský stroj Ka-50-2 Erdogan určený původně pro turecké ozbrojené síly a o jehož koupi projevilo zájem několik dalších zemí

Ruské vojenské vrtulníky jsou označovány kódovými názvy NATO slovy začínajícími písmenem H (např. Mi-24 Hind, Mi-28 Havoc) . Kamov Ka-50 dostal kódové označení Hokum A, kód Hokum B má dvoumístná verze Ka-52. Ka-50 známe také jako Werewolf. Do činné služby v ruských ozbrojených silách byl Kamov Ka-50 poprvé nasazen v roce 1995.

Jde o vysoce výkonnou útočnou helikoptéru s širokou škálou účinné výzbroje včetně moderní protitankové, schopné operovet ve dne i v noci.

Vývoj

Vývoj tohoto stroje začal v roce 1978 podle požadavků ruských vzdušných sil. Projekt nesl název V-80 až do roku 1992, kdy stroj dostal oficiální jméno Ka-50. K překvapení odborníků šlo od počátku vývoje o vrtulník určený výhradně pro operace nad pevninou, narozdíl od předešlých Kamovových helikoptér, které byly převážně určeny pro námořní účely. První model v měřítku 1:1 byl představen sovětskému vedení a vojenským špičkám v květnu 1980. První let se uskutečnil o dva roky později dne 17. června 1982. Kamov Ka-50 však měl vážného konkurenta. Šlo o nový Mi-28 konkurenční konstrukční kanceláře Mil. Při zkušebních testech se ukázalo, že Kamovovo řešení je mnohem lepší než Milův Mi-28. Sovětské velení nakonec rozhodlo o pokračování vývoje obou těchto strojů.

Ka-50 Black Shark byl vyvíjen jako odpověď na americký AH-64A Apache. Navíc bylo také třeba nasadit do služby vrtulník se schopností vedení účinného boje proti nepřátelským tankům při zachování obranyschopnosti proti vzdušným útokům. Helikoptéra Ka-50 může být použita proti nepřátelským obrněným cílům na bojišti, k čemuž slouží široká škála účinných a vysoce přesných zbraní včetně nadzvukových po laseru naváděných střel typu Vichr. Dvojrotorová konstrukce dává stroji asi o 12% vyšší účinnost, která vede k vysoké pohyblivosti a snadnosti pilotáže. V ruské armádě je Ka-50 Black Shark nasazen od roku 1995. 

Avionika

Letový systémy zahrnují moderní vybavení včetně radaru s automatickým mapovým zobrazovacím systémem, HUD displejem (ten pochází z letounu ) a například i infrazařízením FLIR nebo navigačním systémem INS.

Motory

Kamov Ka-50 je ponáhěn dvěma TV3-117VMA proudovými motory, každý o výkonu kolem 2200 koní. Každý motor má odlučovače nečistot na přívodu vzduchu, což chrání motory při startech z neupravených ploch. Motory jsou daleko od sebe po stranách trupu, aby se tak minimalizovalo roziko poškození obou motorů najednou.

Zbraňové systémy

Ka-50 je vybavena pozorovacím a sledovacím zařízením spolu s navigačními, komunikačními a dalšími systémy, aby se usnadnila práce jednomu pilotovi, který se tka může více věnovat bojové operaci. Široká škála výzbroje do hmotnosti dvou tun, která je vždy vybrána podle typu mise, zahrnuje protitankové rakety, neřízené rakety různé ráže, kanony, bomby, protivzdušné rakety a další.

Helikoptéra má uprostřed trupu dvě křidélka, na kterých je zavěšena munice. Proti pozemním obrněným cílů má Kamov Ka-50 až 12ks nadzvukových protitankových střel Vichr. Také mohou být zavěšeny dva zásobníky s 23-mm kanony nebo přídavné nádrže.

Střely jsou automaticky naváděny na vybraný pozemní nebo vzdušný cíl po laserovém paprsku, což prakticky znemožňuje použití obranných prostředků cíle. Rakety Vichr mají velmi vysokou pravděpodobnost zásahu, která se blíží 100% při útoku proti tanku na vzdálenost do 8 km. Smrtící účinek je také dán vysokou průbojností pancířů včetně aktivních silných až 900mm.

Ka-50 je vyzbrojena 30-mm rychlopalným kanonem typu 2A42, který může bý použit jak proti vzdušným, tak proti pouemním cílům. Pro maximální přesnost střelby je kanon namontován blízko těžiště helikoptéry. Kanon má zásobník na 460 ran dvou typů: vysoce tříštivé zápalné nebo průbojné. Pilot volí typ munice za letu. Váha munice je 0.39 kg, úsťová rychlost střely je 980 m/s a dostřel je 4 km.

Koaxiální rotory

Poněkud neobvyklé provedení rotorů zajišťuje statický dostup 4000m a vertikální stoupací rychlost kolem 10m/s ve výšce 2500m. Listy rotoru jsou z polymeru. Bezčepý hlavní rotor nepotřebuje mazání.

Konfigurace rotorů dává stroji moment hybnosti 1,5 až 2x menší než u konvenčních bitevních vrtulníků s ocasním rotorem Jeho nepřítomnost dovoluje stroji rychlé změny směru lety za všech provozních rychlostí. Maximální násobek vertikálního přetížení 3,5g spolu s nízkým momentem hybnosti dávají Kamovu ka-50vysokou pohyblivost a manévrovatelnost.

Dva motory osazené daleko od sebe silně snižují riziko jejich současného pošození. Pohonná jednotka může 30minut pracovat bez oleje, což dává pilotovi dost času bezpečně přistát v případě poruchy. Vrtulník má také zdvojené životně důležité systémy (hydraulické, řídící, ...)

Silné pancéřování kokpitu chrání pilota před protipancéřovými střelami do ráže 12.7 mm a střepinami velikosti do 23 mm. Listy rotorů vydrží několik zásahů z ručních zbraní.

Palivové nádrže jsou chráněny proti výbuchu nebo proděravění. Při vzniku díry se tato hned sama zacelí. Nádrže obsahují porézní hmotu, která zabraňuje výbuchu paliva, navíc je nainstalován požární systém.Výfukové plyny jsou ochlazovány přisávaným chladným okolním vzduchem. Na obranu před nepřátelskými raketami má  stroj výmetnice klamných cílů.

Kamov Ka-50 je první helikoptéra na světě se zabudovaným katapultem pro pilota. Sedadlo K-37-800 Rocket Assisted Ejection System vyrábí Zvezda Research and Production Enterprise Joint Stock poblíž Moskvy. Sedadlo vystřelí pilota z vrtulníku pomocí raketového motoru. Systém zahrnuje sedadlo, ovládací systém a raketovou pohonnou jednotku. Sedadlo obsahuje potřeby pro přežití NAZ-7M, záchranný člun a padák PS-37A.Sedadlo umožňuje bezpečnou katapultáže při rychlostech od 0 do 350km/hod. a ve výšce od 0 do 6000m. Sedadlo umožňuje rovněž katapultáž při letu vzhůru nohama při rychlostech 0 až 330 km/h a nulové vertikální rychlosti v minimální výšce 90 metrů. Celý proces katapuláže nepřesahuje limit šesti sekund.

Ka-50 je vybaven radarovým varovným systémem a výmetnicí klamných cílů UV-26. 
  

Technické parametry

Rozměry  
   
Průměr hlavního rotoru 14,5m
Délka při rotaci rotorů 15,9m
Celková výška 4,9m
Rozpětí křídel 7,3m
   
Hmotnosti  
   
Prázdná 7,692 kg
Normnální vzletová 9,800 kg
Maximální vzletová 10,800 kg
Váha spotřebovatelné výzbroje 610 kg
Maximální hmotnost výzbroje 1,811 kg
   
Motory  
   
Dva TV3-117VMA 2 x 2,200 h.p.
   
Podvozek  
Zatahovací tříbodový s nosním kolem  
   
Výkony  
Maximální rychlost letu 310 km/h:
Klesání 390 km/h
Cestovní rychlost 270 km/h
Statický dostup 4,000m
Dynamický dostup 5,500m
Stoupavost ve výšce 2,500 m 10 m/s;
Dolet při normální vzletové hmotnosti 460 km

 

Ka-50 a jeho konkurence

  Kamov Ka-50 Mil Mi-28 AH-64 Apache
Průměr hlavního rotoru 14,50 m 17,00 m 14,63 m
Délka s rotujícími rotory 16,00 m   17,76 m
Maximální vzletová hmotnost 10 800 Kg 11 400 Kg 9580 Kg
Maximální rychlost 350 Km/h    
Maximální rychlost v rovině 310 Km/h 305 Km/h 295 Km/h
Statický dostup 4000 m 5800 m 6100 m
Stoupavost ve výšce 2500m 10,00 m/s    

 

 Verze vrtulníku

  • V-80 Black Shark – firemní označení prototypu Ka-50, který má instalovány motory TV3-117VK

  • Ka-50 Werewolf – sériová jednomístná verze (1995).

  • Ka-50N Black Shark – druhá jednomístná verze, určená pro boj v noci. Je vybavena televizním systémem pro zesílení zbytkového světla Samšit.

  • Ka-52 Alligátor – dvoumístná verze představená roku 1997. Zaoblená příď ukrývá mikrovlnný radiolokátor Fazotron.

  • Ka-50-2 Erdogan – dvoumístný typ se sedadly za sebou a vybavený izraelskou avionikou a zbraňovými systémy.

     

Zdroje:https://cs.wikipedia.org, www.military.cz