Mil Mi-28
Mi-28N
Určení bitevní vrtulník
Výrobce Moskevský vrtulníkový závod M. L. Mila
První let 10. listopadu 1982
Zařazen 1996
Uživatel Rusko

Mil Mi-28 (kód NATO "Havoc") je sovětský, resp. ruský bitevní vrtulník určený k boji proti tankům a obrněným vozidlům. Vznikl během 80. let 20. století z typu Mi-24. Jeho vývoj inicioval vývoj AH-64 Apache, jehož má být Mi-28 protiváhou. Mi-28 je úzce specializován pro boj s obrněnými vozidly a tanky a neobsahuje již prostory pro náklad jako Mi-24. Při konstrukci se počítalo s možností snadného leteckého transportu a sestavení v místě nasazení. Maximální rychlost vpřed činí asi 300 km/hod, rychlost do boku a vzad asi 100 km/hod. Rychlost otáčení kolem vertikální osy v Hover modu (nehybné zavěšení ve vzduchu) se pohybuje kolem 45°/sec. Vrtulník je schopen dělat i looping - přemet. První prototyp stroje vzlétl 10. listopadu 1982. Vývoj vrtulníku dále pokračoval a sériově se začal vyrábět od roku 1987. Postupně docházelo k modernizacím, které využívaly technického a technologického pokroku. V létě roku 1996 byl vyroben prototyp verze Mi-28N, který je určen k boji i v noci. Vrtulník je vybaven nejmodernějšími kanóny, bombami a řízenými střelami a je opatřen moderní protipancéřovou ochranou.

Dne 23. ledna 2008 bylo oznámeno, že firma Rosvertol zahájila v jižním Rusku velkosériovou výrobu vrtulníku Mi-28N Night Hunter.

Mil Mi-28 Havoc patří k těžkým bitevním vrtulníkům určeným zejména pro boj proti tankům a CAS - Close Air Support (přímou podporu pozemních jednotek). Jen pro názornost, hmotnost tohoto stroje je zhruba dvakrát větší než hmotnost dalšího špičkového vrtulníku Kamova Ka-50.

Mil Mi-28 je navržen a vyroben tak, aby bylo možné stroj přepravit letecky do místa nasazení a tam ho rychle sestavit a připravit k nasazení do boje.

Maximální rychlost vpřed činí asi 300km/hod, rychlost do boku a vzad asi 100km/hod. Rychlost otáčení kolem vertikální osy v Hover modu (nehybné zavěšení ve vzduchu) se pohybuje kolem 45°/sec. Vrtulník je schopen dělat i looping - přemet.

V malé kabině na zádi lze přepravit až tři muže (např. při záchraně posádky jiného vrtulníku).

Vývoj

Vývoj tohoto stroje začal na přelomu sedmdesátých a začátkem osmdesátých let podle požadavků velení ruských vzdušných sil. Při zkušebních testech se ukázalo, že Kamovovo řešení je mnohem lepší než Mi-28. Sovětské velení nakonec rozhodlo o pokračování vývoje obou těchto strojů.

Technické údaje

Mi-28-Havoc-schema.png
  • Posádka 2 muži
  • Délka trupu 16,85 m
  • Výška 4,81 m
  • Rozpětí křídla 4,87 m
  • Průměr hlavního rotoru 17,2 m
  • Průměr vyrovnávacího rotoru 3,84 m
  • Prázdná hmotnost 7890 kg
  • Standardní vzletová hmotnost 10 400 kg
  • Max. vzletová hmotost asi 11 500 kg
  • Max. hmotnost výzbroje asi 3700 kg
  • Max. rychlost 282 km/hod
  • Cestovní rychlost kolem 250 km/hod
  • Statický dostup 3450 m
  • Dynamický dostup 5750 m
  • Dolet 430 km
  • Motory 2xTV3-117VMA
  • Max. provozní násobky +3g/-0,5g
  • Výzbroj - 30mm kanón 2A42 ,řízené střely proti podzemním cílum, neřízené střely proti podzemním cílum,1:100 kg bomba

 

Zdroje:https://cs.wikipedia.org, www.military.cz