Suchoj Su-35

 

Určení víceúčelový stíhací letoun
Výrobce Suchoj
První let 28. června 1988
Zařazen 1995
Charakter Ve výrobě
Uživatel Rusko
Varianty Suchoj Su-35BM, Suchoj Su-35UB

Suchoj Su-35 (V kódu NATO Flanker-E) je ruský víceúčelový bojový letoun, který je výraznou modernizací stroje Suchoj Su-27. Na počátku vývoje nesl název Su-27M, ovšem postupem času došlo k mnoha významným změnám motorů, radaru, zbraňových systémů i navigace, takže dostal název Su-35. První prototyp letounu vzlétl 28. června 1988. Do služby v ruském vojenském letectvu byl nasazen roku 1995.

 

 Historie

Prototyp T-10M-1 s jednoduchým předním kolem

V podobě Su-27 letectvo Sovětského svazu získalo výkonný stroj představující absolutní světovou špičku po stránce aerodynamického řešení. Avšak některé prvky Su-27 nedosahovaly požadovaných parametrů. Především rozsah funkčních možností avioniky se nevyrovnal americkým F-16C/D, F-15E a F-18C/D. Proto již po nástupu Su-27 do výzbroje bylo přijato rozhodnutí o další modernizaci letounu. Požadavky na nový letoun byly následující:

  • schopnost ničení obtížne zjistitelných cílů
  • vysoká bojová životnost
  • nižší pracovní zatížení pilota
  • spolehlivá činnost za podmínek REB ( radioelekronický boj )
  • zvýšení efektivnosti letounu bez spolupráce s externími prostředky navedení

První z prototypů Su-35 vzlétl T-10M-1 s trupovým číslem 706. Svůj standardní let absolvoval dne 28.6.1988 a letoun měl standardní šedomodrou kamufláž. Tento prototyp měl ještě původní podvozek převzatý beze změny od základní stíhací verze Su-27, s jednoduchým kolem a také původní svislé ocasní plochy s horní, šikmo říznutou hranou směrem dozadu dolů. Letoun byl vybaven původním radiolokátorem. V roce 1992 se vznesl první předsériový letoun s označením T-10M-3 a do poloviny roku 1994 bylo vyrobeno celkem 9 letounů.

Popis draku

Suchoj Su-35 na výstavě MAKS-2009

Su-35 o proti původnímu Su-27 se vyznačuje celou řadou konstrukčních a technických změn. Zdokonalená je konstrukce draku, terá je do velké míry podobná Su-33. Letoun má přední vodorovnou stabilizační plochu stejného provedení jako Su-33 a Su-34. Drak je z 80% vyroben z Al-Li slitin, zbývajících 20% tvoří kompozitní materiály. Tyto materiály tvoří hlavně kryty antén, sklopné náběžné hrany křídel a dvířka šachty předního podvozku. Křídlo letounu má náběhy shodné jako u Su-33. Svislé ocasní plochy jsou na rozdíl od Su-27 vyšší a mají větší plochu a rovnou horní hranu s ostrými přechody do náběžné a odtokové hrany. Tyto úpravy jednak zlepšily stabilitu letounu jednak bylo možno zvětšit objem neseného paliva. SU-35 ma standartně zabudován výsuvný nástavec pro doplňování paliva za letu vestavěný na levé straně přídě trupu. Z toho ůvodu byl byl přemítěn opto-elekronický lokátor na pravou stranu předního okraje čelního dílu překryvu pilotní kabiny. Maximální vzletová hmotnost byla zvýšena na 34 000 kg. Hlavní podvozek byl zesílen. Příďová podvozková noha byla také zesílena a byla vybavena dvěma koly.

 Avionika

Suchoj Su-35

Ve srovnání se Su-27 byla zásadně přepracovaná avionika letounu. Na jeho palubě se nachází radiolokátor Fázotron N-011, který umožňuje sledování a vyhledávání vzdušných a pozemníc cílů s přesným mapováním terénu. N-011 má dosah na vzdušné cíle 400 km a umožňuje sledovat 15 cílů a vést vzdušný boj na střední vzdálenosti až se šesti cíli. Dosah na pozemní cíle činí 200 km. Radiolokátor zadní polosféry N-012bje uložen v koncovém vřetenovém trupu a jeho součinost s N-011 je koordinována počítačem. N-012 slouží ke zobrazování vzdušné situace za letounem a může zjištěné informace o cíli předávat přednímu radiolokátoru, který následně řídí odpal a navedení protiletadlových střel.

Výstražný přijímací systém Sirena 3M

Slouží k detekci radilokačních signálů vysílaných nepřátelskými letouny. Antény výstražného systému jsou umístěny na odtokové hraně obou svislých ocasních ploch, okrajích křídla a na bocích nasávacích otvorů vzduchových kanálů k pohonným jednotkám.

 opto-elektonický lokátor

Slouží ke kradmému přepadu cíle, má vestavěný televizní kanál, laserový dálkoměr, zaměřovač a vlastní infradetektor. Maximální dosah tohoto systému je 70 km.

 Ovládání letounu

Systém ovládání je oproti základní verzi Su-27 a Su-33 jednoduší. Při změnách režimu letu pilot volí pouze pomocí tlačítek jeho průběh např. útok na pozemní cíle nebo vzdušný boj. Počítačové vybavení zvětšilo o 10% rozsah umělé nestability. Zdokonalený systém FBW s vřazenou počítačovou jednotkou je napojen na centrální palubní počítač a umožňuje ovládání letounu kolem všech tří os. To společně s přední vodorovnou plochou umožňuje provedení velmi složitých obratů.

 Pilotní kabina

Pilotní kabina má ve své konečné podobě čtyři barevné displeje a nový širokoúhlý průhledový displej HUD. Sedačka je ergonomicky tvarovaná a skloněná pod úhlem 30 stupňů vzad. Řídící páka je na pravém ovládacím pultu a páka přípustí motoru na levé straně. Ke standardnímu vybavení pilota patří přilbový zaměřovač.

 Výzbroj

Su-35 je vybaven standardním kanonem GŠ-301 umístěným na pravém náběhu křídla. Počet závěsných bodů je 12 na letoun je však možné zavěsit až 14 raket v případě kdy rakety R-73 jsou zavěšeny na dvojitém závěsníku.

 Typy závěsníků

  • dva podtrupové
  • dva podgondolové
  • osm podkřídlových

 Raketová výzbroj

Raketa KS-172

Základní kombinace protiletadlové výzbroje je tvořena 10 R-27 a 2 R-73. Další variatu tvoří kombinace raket R-27, R-33, R-73 a R-77. V ssoučasnosti jsou letouny Su-35 vyzbrojovány novými raketami KS-172. Protizemní výzbroj je tvořena raketami Ch-28, Ch-29, Ch-59, Ch-65 a Ch-35.

 Suchoj Su-35UB

Su-35UB

Su-35UB je cvičně-bojová varianta Su-35, v tandemu pilot-instruktor nebo pilot-operátor. Vzlétl poprvé 7.srpna 2000.

 Suchoj Su-35S

Suchoj Su-35S

Je modernizovaná varianta víceúčelového bojového letounu Su-35.První prototyp modernizované verze vzlétl 19. února 2008. Letoun má zesílenou konstrukci o proti základnímu modelu Su-35,snížený "radarový podpis" z přední strany a digitální FBW. Kokpit letounu je přepracovaný. K charakteristickým rysům letounu Su-35S instalace nového palubního radilokátoru Irbis E. Letoun má výkonější pohonné jednotky 117S s vektorováním tahu. Letoun je vybaven protiletadlovými a protiradilokačními střelami KS-172.


 

 Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 15,15 m
  • Délka: 22,20 m
  • Výška: 6,43 m
  • Nosná plocha: 62 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 17500 kg
  • Vzletová hmotnost: 25700 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 34000 kg
  • Motor: 2× Ljulka AL-35F, typ Su-35BM AL-41F1A
  • Max. rychlost: 2450 km/h
  • Dostup: 18000 m
  • Dolet: 4000 km
  • Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-1 ráže 30 mm, 12 závěsů pro AAM R-27 (AA-10 "Alamo"), R-77 (AA-12 "Adder"), R-73A (AA-11 "Archer"), R-60 (AA-8 "Aphid"), AGM široká škála řízených i neřízených raket a bomb, celková hmotnost raket a bomb 8000 kg

https://cs.wikipedia.org